8/17/2007

B-samfundet startar i Sverige

Idag har vi dragit igång på allvar. B-samfundet i Sverige. Får många positiva reaktioner från B-människor överallt om att det är helt rätt i tiden. Läs vårt pressmeddelande och hör av dig om du vill engagera dig.

Pressmeddelande: B-samfundet startar i Sverige


Individens dygnsrytm är genetiskt och ärftligt betingad och samhället bör vara så inrättat att det underlättar för olika dygnsrytmer.
Det menar organisationen B-samfundet som nu startar i Sverige.

B-samfundet, som arbetar för lika rättigheter mellan A- och B- människor, det vill säga morgontrötta och kvällströtta, startade i Danmark i december 2006 och har idag 5000 medlemmar. B-samfundet i Sverige är den första syster organisationen som startar och B-samfund startar inom kort även i Norge, Finland och Storbritannien.

B-samfundet vill att olika dygnsrytmer skall respekteras i samhället och på arbetsplatser och arbetar för en mer flexibel arbetsmarknad där det tas hänsyn till den personliga tidsrytmen.

- Vi lever fortfarande som om nio till fem är det enda sättet att arbeta och att du tillhör någon sorts elit i samhället om du är uppe med tuppen. Trots att dagens arbete ofta sköts vid en dator och kan utföras när som helst på dygnet, säger Urban Grotherus, ordförande i B-samfundet i Sverige.

B-samfundet tror att vi genom en större acceptans för olika dygnsrytmer uppnår större livskvalitet. Att vår arbetstid blir mer produktiv och med stora samhällsekonomiska vinster, genom att vi utnyttjar de trånga urbana utrymmena bättre; vi slipper bilköer och kontorsutrymmen kan användas i skift.

Föreningen kommer bland annat att arbeta för upprättandet av en b-certifiering som skall göra det lättare att finna fram till arbetsplatser, dagis och skolor som tillämpar anpassad tidsrytm. I Danmark har flera verksamheter redan b-certifierats. I oktober startar även världens första webbportal för jobbsökande B-människor, b-alivejob.com. Den första b-anpassade skolan startar i höst i Göteborg.

- Att gå upp i ottan är en förlegad rest från jordbrukssamhället då vi var tvungna att se till djuren och fånga dagsljuset. Att vi gått från jordbrukssamhälle till ett globalt informationssamhälle med elektricitet och väldigt få kossor att mjölka har samhällstrukturen missat, säger Erika Augustinsson, vice ordförande i B-samfundet i Sverige.

Andra bloggar om: , ,

6 comments:

Anonymous said...

Hej Erika. Behöver ni skribenter till B-samfundet just nu eller längre fram? Vill väldigt gärna vara med på ett hörn.

Sov gott!

Mvh/Dove

Erika Augustinsson said...

Hej!
Vi behöver all hjälp vi kan få,gå in på sajten och kolla om det är något specifikt du vill göra. Kanske kan forumet vara något du kan ta ansvar för. Kontakta Urban, som är ordförande.

Anonymous said...

Oki. Ansökte redan imorse om medlemskap, skrev även där att jag ville vara med, förhoppningsvis kollar han eller någon annan där och hör av sig. Vill inte "pracka" mig på andra heller mer än vad som behövs.

Förövrigt, du är en den enda krönikören jag INTE stört mig på i Metro OCH den enda vars kolumner jag faktiskt bemödat mig att klippa ut en gång. En av dem var just den om sömnen. Den andra var någon om arbetsrytm. De satt en lång tid på mitt kylskåp, men packades ner inför flytten. Igår satt jag och höll dem i min hand, de hade fått krispigt, gulnat papper, och jag tänkte "ska jag slänga dem eller inte?" ... men jag sparade dem, satte nördigt nog in dem i en plastficka i en pärm. Jag gör aldrig sånt annars, då jag tycker de flesta som skriver i kolumner borde pyssla med annat. Så ta åt dig.

Och dagen efter jag plastat in dina ord så är du och B-samfundet med i blaskan. Livet är märkvärdigt. Läste förövrigt att du gillade sånt som var alternativt och normbrytande... kika in på min blogg om du menade vad du sa, kanske finns någon frispråkig text där som du kan falla för, även om de mest tycks reta upp de flesta som har oturen att hamna där. Fridens om vi inte hörs mer.

Erika Augustinsson said...

Tackar och bockar för beröm. Att någon verkligen klipper ut och ibland sätter upp på kylskåpet, mina ihopsnickrade tankar är mycket hedrande.

Sanna Rayman said...

Åh! En kamp som verkligen tilltalar den här pendlerskan... Ska genast kika på hemsidan.
Hoppas allt är bra i övrigt, ses around!

erika said...

Kul Sanna! Bli medlem omedelbart ;-) Hörs och ses.