8/21/2007

Social Capitalist Awards

Det har hänt en hel del den senaste tiden, så jag har inte hunnit berätta att Veckans Affärer har delat ut priset Social Capitalist Awards, där jag tillsammans med Leif Edvinsson från Lunds Universitet, Charlotte Petri Gornitzka från Rädda Barnen, Pontus Schultz från Veckans Affärer och Ulf Christoffersson från Sparbankernas Riksförbund satt i juryn.

Det är ett super intitiativ från VA:s sida att lyfta socialt entreprenörskap och företagande på det här viset och det kommer att bli ett årligt arrangemang från och med i år.

De vinnare vi utsåg fick ta emot priset under en ceremoni i Stockholm:

Dem Collective från Göteborg i kategorin sociala entreprenörer
SKF i kategorin storföretag
Percy Barnevik i kategorin enskild insats för sitt arbete med mikrokrediter i organisationen Hand in Hand.

http://ekonominyheterna.se/va/magasin/2007/25/vi-ar-inte-nagra-helgon/index.xml

Andra bloggar om: , ,

2 comments:

Anonymous said...

Jag tycker att ni gjorde ett mycket tveksamt och faktiskt ganska fegt val genom att premiera Percy. DEM tycker jag däremot var et bra val.

Erika Augustinsson said...

David,

Jag tycker nog inte att Percy B är ett så tveksamt beslut. Hans insats för att "professionalisera" NGO:världen är värdig uppmärksamhet. Jag citerar ur en intervju" att driva en NGO är till 98 procent samma som att driva ett storföretag". Detta i en värld som fortfarande kallar NGO:er för amatörer och idealister, medan företagsvärlden är proffsen.